Thursday, 27 April 2017

Kelas Bahasa Arab Al Quran (Minggu 62) 27 April 2017

Kelas Bahasa Arab Al Quran (Minggu 62)
27 April 2017 9.30pm
Dewan 3F-301 Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, UKM Bangi
Ustaz Dr Shafie Md Amin &
Ustaz Aiman Shafie

**********************
Ustaz Aiman Shafie
9.30pm

*MUFRADAT AL QURAN*

Sambungan
Al Baqarah 2: 34

وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ

*****
Beri perhatian pada perkataan
إِبْلِيسَ = iblis =
ل = panjang 2 harakat
= mad arif lissukun


*****
Buku Kaedah Harfiyah ms 54

وَ = dan

إِذْ = ingatlah) ketika)
= telah berlaku / berlalu
اِذَا = apabila
= sedang berlaku
لَمَّا = tatkala

1. قُلْنَا = telah berkata kami

لِ = kepada

الْمَلَائِكَةِ = malaikat-malaikat

2. اسْجُدُوا = sujudlah olehmu (ramai)
= ramai apabila ada huruf  و

 لِ = kepada

آدَمَ = Adam

فَ = maka / lalu

3. سَجَدُوا = telah sujud mereka (ramai)

إِلَّا = kecuali / melainkan

4. إِبْلِيسَ = iblis

*****
Haraf jar
لِ = kepada
الْمَلَائِكَةِ = malaikat-malaikat
= ة baris bawah

Pengecualian bagi haraf jar
1. Adam = kekal baris = آدَمَ

*****
4 mufradat baru, ulang 60kali 1 mufradat baru, ulang mufradat laa 10kali setiap hari. Ulangkaji dengan bacaan ayat Al Quran setiap hari sekurang-kurangnya 1 ayat setiap hari


*TADABBUR*

2:15
اللَّهُ يَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَيَمُدُّهُمْ فِي طُغْيَانِهِمْ يَعْمَهُونَ
Allah (membalas) memperolok-olok, dan membiarkan mereka meraba-raba dalam kesesatan mereka (yang melampaui batas itu).

اللَّهُ = Allah

يَسْتَهْزِئُ = Dia memperolok-olok

بِهِمْ = akan mereka
Mereka = orang munafik

Kenapa Allah memperolok-olokkan orang munafik =
الجَزَاءُ مِن جِنْسِ العَمَل =
Balasan itu dari jenis perbuatan itu

الجَزَاءُ = balasan itu

مِن = dari

جِنْسِ = jenis

العَمَل = perbuatan itu

وَيَمُدُّهُمْ فِي طُغْيَانِهِمْ يَعْمَهُونَ


Contoh lain الجَزَاءُ مِن جِنْسِ العَمَل
2:276 (riba)
يَمْحَقُ اللَّهُ الرِّبَا
Allah susutkan (kebaikan harta yang dijalankan dengan mengambil) riba

2:276 (sedekah)
وَيُرْبِي الصَّدَقَاتِ ۗ  وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ كُلَّ كَفَّارٍ أَثِيمٍ
dan Ia pula mengembangkan (berkat harta yang dikeluarkan) sedekah-sedekah dan zakatnya. Dan Allah tidak suka kepada tiap-tiap orang yang kekal terus dalam kekufuran, dan selalu melakukan dosa.


7:163-166
7:166
فَلَمَّا عَتَوْا عَنْ مَا نُهُوا عَنْهُ قُلْنَا لَهُمْ كُونُوا قِرَدَةً خَاسِئِينَ
Maka setelah mereka berlaku sombong takbur (tidak mengambil indah) kepada apa yang telah dilarang mereka melakukannya, Kami katakan kepada mereka: "Jadilah kamu kera yang hina".

52:4
وَالْبَيْتِ الْمَعْمُورِ
Dan demi "Al-Baitul Makmur";

وَ = dan
الْبَيْتِ = rumah
الْمَعْمُورِ = yang makmur

Al-Baitul Makmur = rumah Allah di langit ketujuh = setiap hari tidak kurang daripada 70 ribu malaikat tawaf di Al-Baitul Makmur = Nabi Ibrahim dapat berehat di Al-Baitul Makmur kerana baginda bina rumah Allah di bumi iaitu Kaabah


**********************
Ustaz Dr Shafie Md Amin
10.19pm

Buku YATB ms 10 buku lama bab 2 "siapa itu manusia?"

15:29
فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ
"Kemudian apabila Aku sempurnakan kejadiannya, serta Aku tiupkan padanya roh dari (ciptaan) ku, maka hendaklah kamu sujud kepadanya.

Manusia terdiri daripada jasad & roh
1. jasad = biologi
2. roh = psikologi = hati

Mana yang lebih penting?
Roh = hati, dalil
Ash Shu'ara 26:89

إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ
"Kecuali (harta benda dan anak-pinak) orang-orang yang datang mengadap Allah dengan hati yang selamat sejahtera (dari syirik dan penyakit munafik);

بِقَلْبٍ = hati = roh = psikologi

7 & 14 Mei 2017 kursus solat untuk semak kesihatan jasad & hati kita

Nak jaga jasad kita kena jaga roh / hati kita

"Di dalam anak Adam ada seketul daging, jika baik maka baik seluruh badan, jika rosak maka rosak seluruh badan, itulah HATI"




Read more ...

Thursday, 20 April 2017

Kelas Bahasa Arab Al Quran (Minggu 61) 20 April 2017

Kelas Bahasa Arab Al Quran (Minggu 61)
20 April 2017 9.30pm
Dewan 3F-201 Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, UKM Bangi
Ustaz Dr Shafie Md Amin &
Ustaz Aiman Shafie

**********************
Ustaz Aiman Shafie
9.30pm

*MUFRADAT AL QURAN*

Sambungan
Al Baqarah 2: 33 bahagian akhir

وَأَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَمَا كُنْتُمْ تَكْتُمُونَ

Beri perhatian pada sebutan
1. Huruf  َأَ dan عْ
وَأَعْلَمُ
Asingkan sebutan ء dan ع

2. Huruf ب
ب = قلقلة = kalkalah
= sebutan pantulan
تُبْدُونَ

Buku terjemahan Kaedah Harfiyah ms 54

وَ = dan

أَعْلَمُ = aku mengetahui
علم = ilmu, pengetahuan

مَا = apa yang

1. تُبْدُونَ = kamu nyatakan

وَ = dan

مَا = apa yang

كُنْتُمْ = telah adalah kamu

2. تَكْتُمُونَ = kamu sembunyikan

2 mufradat baru. Mufradat baru ulang 60x, mufradat lama ulang 10x

Jadikan rutin setiap hari terjemahkan ayat Quran berdasarkan mufradat yang dah belajar dari Al Fatihah - Al Baqarah 2:33



1 mufradat tambahan baru

أنيت =
4 huruf awal untuk fiil mudharik
= perbuatan sedang berlaku

Contoh:
نعبد
نيتعين

أ = aku
ن = kami
ي = dia
ت = kamu / awak

*TADABBUR*
2:14
وَإِذَا لَقُوا الَّذِينَ آمَنُوا قَالُوا آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْا إِلَىٰ شَيَاطِينِهِمْ قَالُوا إِنَّا مَعَكُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِئُونَ

آمَنَّا = 1 perkataan
خَلَوْا =
شَيَاطِينِهِمْ = syaitan-syaitan
= yang melampaui batas
إِنَّا مَعَكُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِئُونَ = 5 patah perkataan

Dan apabila mereka bertemu dengan orang-orang yang beriman, mereka berkata: " Kami telah beriman ", dan manakala mereka kembali kepada syaitan-syaitan mereka, mereka berkata pula:" Sesungguhnya kami tetap bersama kamu, sebenarnya kami hanya memperolok-olok (akan orang-orang yang beriman)".

Sifat ketiga orang munafik
Dengan orang beriman = 1 patah perkataan = tidak mesra = tidak ingin bercakap banyak

Dengan sama2 orang munafik = 5 patah perkataan = mesra = bercakap banyak

Almar u ala din ni khali lih = Seseorang itu mengikut cara hidup kawan rapatnya, maka hendaklah semak siapa teman rapatnya


***********************
Ustaz Dr Shafie Md Amin
10.15pm

2:38
قُلْنَا اهْبِطُوا مِنْهَا جَمِيعًا ۖ فَإِمَّا يَأْتِيَنَّكُمْ مِنِّي هُدًى فَمَنْ تَبِعَ هُدَايَ فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ
Kami berfirman lagi: "Turunlah kamu semuanya dari syurga itu! Kemudian jika datang kepada kamu petunjuk dariKu (melalui Rasul-rasul dan Kitab-kitab yang diturunkan kepada mereka), maka sesiapa yang mengikuti petunjukKu itu nescaya tidak ada kebimbangan (dari sesuatu yang tidak baik) terhadap mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita".

Penyakit apabila tidak ikut Al Quran
Khauf = bimbang = خَوْفٌ
Hazan = kesal = يَحْزَنُونَ

Benda akan datang
= InsyaAllah
= Bismillahi tawakkal tu alallah

Keputusan
= Alhamdulillah
= Innalillahi wainna ilaihirajiun
= Terima
= Redha
= Teruskan amal soleh
= Baik = ikut apa yang Allah suka

Ar Ra'd 13:28
الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ ۗ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ
"(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah". Ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia.

Zikir = ingat Allah = Al Quran
Dalil
= Al Hijr 15:9
إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ
Sesungguhnya Kamilah yang menurunkan Al-Quran, dan Kamilah yang memelihara dan menjaganya.

Orang yang khusyuk = ada pada masa sekarang

10.33pm ditangguhkan



Read more ...

Friday, 14 April 2017

Kelas Bahasa Arab Al Quran (Minggu 60) 13 April 2017

Kelas Bahasa Arab Al Quran (Minggu 60)
13 April 2017 9.28pm
Dewan 3F-201 Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, UKM Bangi
Ustaz Dr Shafie Md Amin &
Ustaz Aiman Shafie

###################
Ustaz Aiman Shafie
9.30pm

*MUFRADAT AL QURAN*

Sambungan
Al Baqarah 2: 33


فَلَمَّا أَنْبَأَهُمْ بِأَسْمَائِهِمْ قَالَ أَلَمْ أَقُلْ لَكُمْ إِنِّي أَعْلَمُ غَيْبَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ

Harafu ra
وَالْأَرْضِ =
ر tebal
ء kekal nipis

ر 3 keadaan:
8 tebal
4 nipis
2 boleh pilih nipis / tebal

Buku Kaedah Harfiyah ms 54

فَ = maka / lalu

1. لَمَّا = tatkala

2. أَنْبَأَ = telah mengkhabar / memberitahu

هُمْ = mereka

بِ = dengan / akan

أَسْمَاءِ = nama-nama

هِمْ = mereka

قَالَ = telah berkata (ia)

أَلَمْ = tidakkah
أَ = adakah / apakah
لَمْ = tidak

3. أَقُلْ = aku telah berkata

لَكُمْ = kepada kamu (malaikat)
لَ = bagi / untuk / kepada
كُمْ = kamu

إِنِّي = sesungguhnya aku
إن + ي

أَعْلَمُ = aku mengetahui
علم = ilmu / pengetahuan

غَيْبَ = ghaib / (perkara) tersembunyi

السَّمَاوَاتِ = langit - langit

وَالْأَرْضِ = dan bumi

3 mufradat baru, praktikkan

ألم إقل لكم = kan aku dah cakap

*TADABBUR*

2:13
وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ ۗ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَٰكِنْ لَا يَعْلَمُونَ
Dan apabila dikatakan kepada mereka: "Berimanlah kamu sebagaimana orang-orang itu telah beriman". Mereka menjawab: "Patutkah kami ini beriman sebagaimana berimannya orang-orang bodoh itu?" Ketahuilah! Sesungguhnya merekalah orang-orang yang bodoh, tetapi mereka tidak mengetahui (hakikat yang sebenarnya).

أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ

1. أَلَا = ketahuilah

2. إِنَّهُمْ = sesungguhnya mereka

3. هُمُ = mereka (lah)

السُّفَهَاءُ = bodoh

= 3 kali penegasan


###################
Ustaz Dr Shafie Md Amin
10.15pm

2:38

قُلْنَا اهْبِطُوا مِنْهَا جَمِيعًا ۖ فَإِمَّا يَأْتِيَنَّكُمْ مِنِّي هُدًى فَمَنْ تَبِعَ هُدَايَ فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ
Kami berfirman lagi: "Turunlah kamu semuanya dari syurga itu! Kemudian jika datang kepada kamu petunjuk dariKu (melalui Rasul-rasul dan Kitab-kitab yang diturunkan kepada mereka), maka sesiapa yang mengikuti petunjukKu itu nescaya tidak ada kebimbangan (dari sesuatu yang tidak baik) terhadap mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita".

1. Tawakkal = biar Allah tentukan
2. Usaha = amal soleh = عمل صالح

Masa depan, rezeki Allah dah jamin

Usaha

Hud 11:123 Tawakkal = Allah tentukan & usaha = amal soleh

وَلِلَّهِ غَيْبُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَإِلَيْهِ يُرْجَعُ الْأَمْرُ كُلُّهُ فَاعْبُدْهُ وَتَوَكَّلْ عَلَيْهِ ۚ وَمَا رَبُّكَ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ
Dan Allah jualah yang mengetahui rahsia langit dan bumi dan kepadaNyalah dikembalikan segala urusan. Oleh itu, sembahlah akan Dia serta berserahlah kepadaNya. Dan (ingatlah), Tuhanmu tidak sekali-kali lalai akan apa yang kamu lakukan.

Taat pada Allah, fokus pada usaha = amal soleh

Keputusan = ikut yang Allah suka, bukan ikut yang kita suka

Keputusan ikut apa yang kita nak = الحمدالله

Keputusan bukan ikut apa yang kita nak = الحمدالله

Tingkatkan lagi ketaatan kita pada Allah, biar Allah tentukan keputusan yang terbaik untuk kita. Bangun malam & mengadu kepada Allah

10.36pm ditangguhkan






Read more ...

Sunday, 9 April 2017

Kursus Pengurusan Jenazah (Surau An Najah TUJP 8 April 2017)

*Kursus Pengurusan Jenazah*
Ustaz Dr Abdull Rahman Mahmood / Ustaz Zul
Surau An Najah TUJP
8 April 2017 9-11am

Pengurusan jenazah = fardu kifayah

Wakil Kariah Surau An Najah untuk pengurusan jenazah:
1. Ustaz Zainal
2. Haji Ridzuan
3. En Firdaus
4. En Mad
5. Haji Nizam
6. Haji Hisham
7. Haji Fauzi
8. Haji Jasmali

*SAKIT SEBELUM MATI*
Ingat mati (makan halal, kerja halal, amal soleh)
Tinggalkan kezaliman
Sentiasa bertaubat
Banyakkan amalan
Terutamanya yang dah umur 40
Sunat ziarahi orang sakit
Hak orang muslim ada 6
1. Jumpa bagi salam
2. jemput datang
3. Jika minta nasihat bagi
4. bersin doakannya
5, sakit lawat
6. mati hantar ke tanah perkuburan

Sesiapa yang ziarah orang sakit, 70 malaikat (banyak) akan mendoakannya

Doakan kepada orang sakit
Berikan semangat & motivasi kepada orang sakit
Jangan ziarah lama sangat hingga ganggu masa rehat

*SAAT NAZAK & SAKIT KEMATIAN*

Peringkat kehidupan manusia = 7 = Alam roh-rahim-dunia-barzakh-hari berbangkit-hisab-pembalasan (syurga/neraka)

Setiap manusia akan mati

Mati = berpisah roh & jasad

Ingat mati dengan =
Ziarah kubur
Ziarah orang sakit
Ziarah jenazah
Solat jenazah, iring ke kubur & kebumikan
Baca Al Quran
Tadabbur

Saat nazak / ambang kematian
1. Bersihkan badan pesakit, tanggal barang kemas, potong kuku, tanggalkan gigi palsu
2. Talqin dengan kalimah syahadah;
لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّه
لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّه
لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّه
3. Hadap muka arah kiblat
4. Titiskan air dalam mulut; guna kapas & titiskan air dalam mulut @ letak dibibir
5. Bacakan Al Quran kepada pesakit & doa; Yasin

Nazak
1. Nafas laju & kencang

*TALQIN*
Ajarkan kalimah
لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّه
لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّه
لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّه
Sebutkan perlahan-lahan ditelinga pesakit

Tidak sunat tambah
محمد رسول الله

"Sesiapa yang akhir kalamnya menyebut "لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّه" maka akan masuk syurga" (hadis Nabi SAW)

Siapa yang perlu talqinkan? = waris yang lebih kasih sayang

Cara hadap kiblat = Iring arah kiblat

*SETELAH DISAHKAN KEMATIAN*
Prosedur sahkan kematian = panggil Doktor untuk sahkan, report polis untuk sahkan kematian

1. Ucapkan kalimah istitja'
إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَيْهِ رَاجِعونَ
Doakan jenazah

2. Rapatkan kedua belah mata dengan urut sampai tertutup, ikat bahagian dagu & kaki rapatkan, qiamkan tangan seperti dalam solat, bengkung perut untuk elak kembung (jangan tunggu lama untuk uruskan jenazah)

3. Senamkan / lembutkan sendi tangan & kaki guna minyak / minyak kelapa (sunat dilakukan 3kali sebelum dimandikan, agar lembut & mudah untuk dimandikan)

4. Tanggalkan pakaiannya (boleh potong jika ketat / sukar untuk buka) & bersihkan kekotoran & najis

5. Selimutkan dengan kain bersih, letakkan tempat tinggi. Hadap aras kiblat

6. Hubungi pegawai masjid / surau / khairat kematian. Maklumkan bantuan. Selesaikan hutang si mati

7. Buat laporan polis. Urus penyelenggaraan jenazah (kelengkapan, peralatan / van jenazah / penggali kubur)


*URUS JENAZAH*
Hukum = fardu kifayah
Orang yang bertanggungjawab = waris terdekat, jiran, sahabat, ajk khairat, pegawai masjid / surau yang diamanahkan

Mandi, kafan, solat, kebumi

Kelengkapan mandi & kafan boleh disediakan sebelum mandikan jenazah; kapur barus, daun bidara, air, 3 baldi = 1 baldi kapur barus, 1 air bidara, 1 air bersih

Siapa boleh mandi = amanah, ilmu, berani, mahir, sabar

Lelaki = lelaki, isteri, mahram, adik beradik, pakcik, sepupu, bilal / imam

Perempuan = perempuan, suami, mahram

Peralatan = air, sabun, air kapur barus, air bidara, air akar sintok, air mawar, sarung plastik, apron plastik, kain/tuala, serbuk cendana, putik kapas, cawat/sampin

Keluarga = bawa kain tuala & 2 kain pelikat / basahan untuk mandikan jenazah & alas jenazah & 1 kain telekung (perempuan)

Gosok dengan tangan yang pakai sarung tangan (kalau tiada sarung tangan, guna kain untuk alas tangan, pastikan tangan beralas)

Tukang mandi = orang Islam, niat mandikan jenazah fardu kifayah kerana Allah

Letak jenazah tempat mandi
Lihat keadaan jenazah
Tanggal & gantikan pakaian
Bersihkan luka, najis, kotoran = condongkan sedikit jenazah & tekan bahagian perut, cuci, bersihkan kemaluan (tangan kiri)
Ratakan air ke seluruh badan (sabunkan) = bersihkan kuku, hidung, telinga, celah jari guna putik kapas
Siram air kapur bidara
Wudukkan jenazah (niat wudukkan jenazah kerana Allah)
Siram air kapur barus
Lapkan badan jenazah & tutupkan keseluruhan badan dengan kain

Sunat ulang 3 kali mandi / 5 / 7 kali

Mandikan dengan lembut, penuh kasih sayang, jaga kehormatan & kemuliaan jenazah


Solat jenazah
Rukun
1. niat
2. Berdiri
3. 4 takbir termasuk takbir ratul ihram
4. Baca Fatihah
5. Baca selawat
6. Doa
7. Salam

Read more ...

Thursday, 6 April 2017

Kelas Bahasa Arab Al Quran (Minggu 59) 6 April 2017

Kelas Bahasa Arab Al Quran (Minggu 59)
6 April 2017 9.30pm
Dewan 3F-201 Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, UKM Bangi
Ustaz Dr Shafie Md Amin &
Ustaz Aiman Shafie

###################
Ustaz Aiman Shafie
9.30pm

*MUFRADAT AL QURAN*

Sambungan
Al Baqarah 2: 33

قَالَ يَا آدَمُ أَنْبِئْهُمْ بِأَسْمَائِهِمْ

Tajwid

ق = huruf tebal = استعلأ = istiklak
tebal = سميك

استعلأ = 3 huruf dasar = على = atas
= tebal & suara naik ke atas = contoh lain ط & خ

Buku Kaedah Harfiyah ms 54


قَالَ = telah berkata (ia)

1. يَا = wahai

آدَمُ = Adam

2. أَنْبِئ = khabarkanlah oleh engkau

ْهُمْ = mereka

بِ = dengan / akan

أَسْمَاء = nama-nama (3 nama & ke atas)
اسم = 1 nama
اسمان = 2 nama

ِهِمْ = mereka


المفرد = 1
المثنى = 2
الجمع = 3 & ke atas

بِ = حرف الجر

2 mufradat baru


*MUFRADAT TAMBAHAN*

مُوَظَّفٌ = pekerja / kakitangan / pegawai

مُوَظَّفَةٌ = pekerja / kakitangan / pegawai (M)

مَشْهُورٌ = masyur / terkenal


Hafal muftadat baru 60 kali setiap hari. Mufradat lama ulang 10 kali setiap hari. Praktikkan setiap hari semasa membaca Al Quran

*CONTOH PRAKTIK AYAT AL QURAN*

Hari 1:

إِنَّكَ لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ

إِنَّ = sesungguhnya

كَ = Engkau

لَ = bagi / untuk / milik / pada
لاَ = tidak

مِنَ = dari / daripada

الْمُرْسَلِينَ = para Rasul


Hari 2:
عَلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ

عَلَىٰ = atas

صِرَاطٍ = jalan

مُسْتَقِيمٍ = yang lurus


*TADABBUR*

2:11 - 12

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ

أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَٰكِنْ لَا يَشْعُرُونَ


وَإِذَا = dan apabila

قِيلَ لَهُمْ = dikatakan kepada mereka

لَا تُفْسِدُوا = jangan buat kerosakan

فِي الْأَرْضِ = di muka bumi

قَالُوا = berkata mereka

إِنَّمَا = hanyasanyalah

نَحْنُ = kami

مُصْلِحُونَ = orang-orang yang buat kebaikan

أَلَا = ketahuilah

إِنَّهُمْ = sesungguhnya mereka

هُمُ = merekalah

الْمُفْسِدُونَ = orang-orang yang membuat kerosakan

وَلَٰكِنْ = akan tetapi

لَا يَشْعُرُونَ = tidak mereka sedari


*********
تُفْسِدُوا = kerosakan
مُصْلِح = baik

Sikap orang munafik tukarkan nama "kerosakan" kepada "kebaikan" contohnya
riba -----> faedah
penyanyi -----> bintang


إِنَّهُمْ = sesungguhnya mereka
هُمُ = merekalah
2 kali "mereka" = penegasan kepada mereka @ orang munafik

الْمُفْسِدُونَ = orang-orang yang membuat kerosakan
ال = penegasan = merekalah satu-satunya orang yang buat kerosakan

*****
4 kali penegasan

1. أَلَا = ketahuilah
2. إِنَّهُمْ = sesungguhnya mereka
3. هُمُ = merekalah
4. الْمُفْسِدُونَ = orang-orang yang membuat kerosakan

4 kali penegasan kerana mereka tidak sedar

وَلَٰكِنْ = akan tetapi
لَا يَشْعُرُونَ = tidak mereka sedari


*******************
Dr Shafie Md Amin
10.23pm

2:38

قُلْنَا اهْبِطُوا مِنْهَا جَمِيعًا ۖ فَإِمَّا يَأْتِيَنَّكُمْ مِنِّي هُدًى فَمَنْ تَبِعَ هُدَايَ فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ
Kami berfirman lagi: "Turunlah kamu semuanya dari syurga itu! Kemudian jika datang kepada kamu petunjuk dariKu (melalui Rasul-rasul dan Kitab-kitab yang diturunkan kepada mereka), maka sesiapa yang mengikuti petunjukKu itu nescaya tidak ada kebimbangan (dari sesuatu yang tidak baik) terhadap mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita".

Rezeki Allah dah jamin
Yang Allah tak jamin adalah kalau kita meninggal hari ini kita akan masuk syurga?

Stress = silent killer = apabila kita tidak belajar Al Quran dengan cara yang betul

Kita solat tetapi kenapa masih stress? = Perlu semak solat kita

10.33pm ditangguhkan






Read more ...