Wednesday 8 January 2014

Anak Anugerah Allah dan Set Vitamin Untuk Suami Isteri

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ

السلام علبكم ورحمة الله


Anak adalah anugerah daripada Allah dan penyeri rumahtangga. Ada yang senang dapat anak dan anak juga yang lambat dapat anak. Semuanya adalah anugerah dan ujian daripadaNya. Ada anak mahupun belum ada anak kedua-duanya adalah anugerah dan ujian daripadaNya, bagi menentukan sama ada kita makin dekat atau makin jauh daripadaNya.

Isteri, anak, harta, rumah, kenderaan mahupun ladang dan binatang ternak hakikatnya adalah daripada Allah. Oleh sebab kita tidak tahu berapa banyak yang Allah ingin bagi pada kita, maka kita diminta berusaha dan berikhtiar untuk mencari dan mendapatkannya dengan syarat kita tidak mengabaikan keperluan untuk akhirat. Dengan kata lain kita mencari dan menggunakan dunia untuk kepentingan akhirat.

"Dihiaskan (dan dijadikan indah) kepada manusia: Kesukaan kepada benda-benda yang diingini nafsu, iaitu perempuan-perempuan dan anak-pinak; harta benda yang banyak bertimbun-timbun, dari emas dan perak; kuda peliharaan yang bertanda lagi terlatih dan binatang-binatang ternak serta kebun-kebun tanaman.Semuanya itu ialah kesenangan hidup di dunia dan (ingatlah), pada sisi Allah ada tempat kembali yang sebaik-baiknya (iaitu Syurga)"
(Surah 3 Ali Imraan ayat 14)

Daripada Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: "Apabila seseorang itu meninggal dunia maka terputuslah amalannya kecuali dari tiga perkara, (1)sedekah jariah, (2) ilmu yang dimanfaatkan dan (3) anak yang soleh mendoakan untuknya"
Hadis Riwayat Muslim).

Kita digalakkan untuk berusaha, berdoa dan bertawakkal kepadaNya dalam setiap apa yang kita kerja dan mahukan. Jadi di sini kami ingin berkongsi dengan para pembaca di antara usaha yang boleh kita lakukan bagi mendapatkan zuriat. Disamping memperbanyakkan doa, faktor pemakanan seimbang juga mempengaruhi kandungan hormon di dalam badan yang boleh memangkin persenyawaan diantara benih suami dan isteri.

2 nutrisi penting bagi suami yang sedang berusaha mendapatkan anak adalah zink dan vitamin E. Zink merupakan mineral yang perlu ada dalam setiap sel tubuh kita.  Ia merangsang tindakan bagi 100 enzim yang terdiri daripada bahan yang menggalakkan reaksi biokimia di dalam badan. Zink juga mengandungi kalsium yang membantu memelihara kesihatan, membantu dalam metabolisme karbohidrat, lemak dan protein. Dengan kata lain zink membantu peningkatan hormon testosterone lelaki, bagi menghasilkan sperma yang lebih berkualiti, lebih sihat dan lebih aktif. Vitamin E pula membantu menyuburkan organ reproduksi ataupun organ kesuburan lelaki dan wanita.

GLA Complex pula membantu penghasilan dan penstabilan hormon progesterone wanita bagi memberikan kelegaan semasa kitaran haid. GLA adalah kombinasi minyak borage yang mengandungi asid gamma linolenik (GLA), asid linolenik (LA), minyak bunga matahari dan vitamin E. Biasanya, asid gamma linolenik digunakan secara tradisional bagi melegakan kesakitan semasa datang haid, sakit kepala, mengatur kitaran haid dan melegakan tanda-tanda putusnya haid. Manakala B Complex menawarkan vitamin B yang lengkap, mengandungi 8 jenis vitamin B bagi membantu memelihara kesihatan yang baik. B1, B2, B3, B6, biotin dan asid pantotenik membantu badan menukarkan protein, lemak dan karbohidrat kepada tenaga. Asid folik dan B12 membantu dalam pembentukan sel-sel darah merah di dalam tubuh dan membantu bagi isteri yang sedang merancang kehamilan


4 nutrisi ini adalah asas bagi membantu meningkatkan hormon suami dan isteri dan membantu sistem produksi suami dan isteri. Sebagai tambahan suami boleh juga ambil omegaguard bagi membantu meningkatkan kekuatan jantung, fungsi saraf, fungsi sendi dan mata dan membantu meningkatkan kesihatan dan perkembangan fungsi mental / otak. Isteri pula boleh mengambil tambahan ESP, yang membantu memberikan tenaga berkekalan, membantu mengurangkan kolesterol dalam badan, dan membantu memberikan separuh daripada keperluan kalsium harian, disamping  mengandungi lima jenis  vitamin B yang penting untuk badan. Alfalfa pula mengandungi vitamin A, C dan E serta kalsium, potasium, fosforus dan zat besi yang penting dalam menyahtoksinkan badan, dan bertindak seperti minuman herba semulajadi.


Sebagai permulaan dan ikhtiar boleh mula cuba dengan set asas dahulu. Jika menampakkan hasil Alhamdulillah boleh disusuli dengan set mengandung, set berpantang dan set untuk menyusu pula. Kita hanya mampu berusaha dan memperbanyakkan doa kepadaNya, selebihNya insyaAllah Dia Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk kita hambaNya. Semoga entri ini memberikan sedikit sebanyak manfaat untuk kita semua.


Doa agar diri, anak dan keturanan kita sentiasa mendirikan solat. QS14 Ibrahim ayat 40


Wallahhua’lam
Lukeman Yusoff 0132299319
Siti Norliza Ibrahim 0196515717
Bandar Baru Bangi Selangor
8.1.2014
Shaklee Independent Distributor ID: 1089476
Blog: www. jombahagia.blogspot.com
Email: jombahagia@gmail.com