Wednesday 2 April 2014

Pengalaman Kerja & Bisnes

Assalamualaikum, lama tak menulis di sini, banyak menulis di FB sekarang. Cumanya FB timelinenya cepat berlalu, jadi post / entry di FB banyak yang dah terkebelakang. InsyaAllah hari ini saya akan kongsikan pengalaman saya berkerja sebagai jurutera dahulu dan juga pengalaman dengan bisnes Shaklee sekarang. Sekarang saya berkerja sebagai pengajar di UniKL, Shaklee adalah vitamin yang kami seisi keluarga ambil setiap hari. Makan vitamin Shaklee sambil kutip point daripada jualan kepada kenalan, saudara mara, jiran dan sahabat handai


UTM (1997-2000), Jurutera Servis (2001)

Saya; Lukeman, SPM tahun 1996 di MRSMKT, isteri saya Siti Norliza juga di MRSMKT SPM tahun 1998. Beza umur kami 2 tahun, saya lahir tahun 1979, Liza tahun 1981. Saya tamat BEng (Mekanikal) UTM akhir tahun 2000, bulan 12, 2000 lebih tepatnya. Tamat belajar saya pusing hampir 1 Malaysia cari kerja :). Dari UTM saya submit resume ke JB, Singapura, KL, Penang, Kedah. Ada yang melalui internet, banyaknya melalui pos. Bulan 10-11, 2000 result final sem belum keluar, tapi saya dan kawan-kawan dengan semangatnya dah mula kumpul sijil, resume dan hantar pada kilang-kilang yang berdekatan.

Seingat saya ada 3 kali saya datang temuduga; dengan Faizal (Habib), dan juga Fadzil (PakAji). Satu di kilang plastik dan dua lagi di kilang sawit; Senai dan Pasir Gudang (Habib dan PakAji kalau baca entri ini tolong sahkan dan tolong betulkan kalau silap, kenangan 14 tahun lepas). Semuanya belum berjaya. Ada juga dapat reply dari Singapura "sorry we are looking for an experience engineer". Lepas temuduga di sebuah kilang di Senai, abang penemuduga siap ajar kami macam mana cara-cara nak jawab temuduga dengan betul, dan bagi balik resume dan sijil-sijil kami, haha, confirm tak dapat lah tu kan. Semuanya adalah kenangan yang lebih mematangkan kita.


Konvokesyen UTM, bulan 4, 2001

Azhar, Mak, Luke dan Hafizuddin (anak saudara)



5 Al Biruni MRSMKT 95/96 
Atas dari kiri ke kanan: Hadi Haswan, Fadzli, Faizul, Lukeman, Akhtar, Ariff
Hafiz, Iza, Irfan Idayu, Mazuen, Sham, Kasma, Liza, Jazwina, Imilia, Che Ramzi
Mas Ayu Alinda, N, Junaida, Juliana, Maizan, Iswani, Mardiana Azura, Saw Chun Lin

1996 Pelajar Forecast Result MARA-UTM, di majlis jamuan Raya 1996 UTM


Dah sah tamat belajar, Dis 2000, saya kemaskan semua barang, balik kampung 1-2 minggu rehat. Kemudian saya ke Kedah. Masa ni abang dan kakak ipar saya kerja dan menetap di Kedah. Kulim High Tech tengah baru nak naik. Sempat 2-3 kali datang temuduga, sambil kemaskini maklumat dalam jobstreet.com. Masa ni lina jobstreet.com sangat famous, haha. Lepas 4-5 hari di Kedah saya berkelana lagi ke KL, rumah abang di Taman Melati, sambil hantar resume mana-mana yang patut. Dari KL saya dapat maklumat di Kemaman ada jawatan kosong, yang perlukan Jurutera Mekanikal dengan kadar segera. Apa lagi, terus cergas hantar resume. 

2-3 hari selepas itu, Director syarikat telefon, katanya "saya tertarik dengan resume awak, sebab awak tulis ada pengalaman kerja di KFC dan juga stesen minyak" haha. Serius dia tertarik ataupun perli saya pun tak pasti. Tapi katanya lagi, "ini menggambarkan awak seorang yang betul-betul serius untuk berkerja. Nanti datang kita temuduga dulu".

1999 Zaman kerja parttime di KFC Tampoi JB, tahun 2 BEng (Mekanikal) UTM


Apalagi, dengar temuduga je, terus kepala ligat cari saudara mara terdekat. Siapa yang paling dekat yang tinggal di Kemaman, Kuantan ataupun Dungun. Telefon abang di Jerantut, katanya kakak iparnya ada di Kemaman, saya boleh singgah dan tinggal di rumahnya untuk temuduga. Alhamdulillah Allah mudahkan urusan. Telefon kakak ipar abang, minta izin untuk menetap di rumahnya 1-2 malam untuk temuduga. Esoknya terus berangkat ke Kemaman. Dari KL saya turun di Kuantan, kemudian ke Kemaman. Pinjam motosikal biras abang, esoknya datang temuduga di KSB


Alhamdulillah Allah mudahkan urusan, mungkin sebab gaji yang saya minta rendah, sebab saya fresh graduate, jadi saya minta berpadanan, sekadar untuk cari pengalaman kerja, alhamdulillah saya diterima berkerja serta merta. Lepas temuduga terus bincang tempat tinggal, ruang duduk di pejabat di mana, dan macam mana nak datang kerja. Lepas confirm dapat, esoknya saya terus masuk kerja, sign offerletter, buat kad bisnes, daftar no HP, haha. Dulu-dulu HP mana mudah macam sekarang. Dah confirm dapat kerja, baru daftar HP. Itupun sebab atas urusan kerja. Kalau tak mungkin tak ber HP lah jawapnya.

Masa ni dah akhir tahun 2000, ataupun awal tahun 2001. Rasa bangga giler dapat ada kad bisnes tulis "Jurutera Servis" haha...Padahal gaji ciput dan kerja bukan jurutera sangatpun. Hampir semua kerja buatlah, dari despach, cleark, tecnision, wireman haha....Takpelah, sebab memang niat saya nak kan pengalaman kerja, jadi alhamdulillah berkerja dengan sepenuh hari. Masa terus berjalan.

Dipendekkan cerita, saya buat BOSET; Basic Offshore Training Safety, buat safety passport untuk ke offshore. 2 kali ke offshore dengan chopper/helikopter, 1 kali dengan bot. 1 kali buat kerja servis di OGT (ohshore gas terminal) masa operation shut down. 1 kali buat kerja di Petronas Optimal, masa optimal tengah awal-awal setup. 2-3 kali buat job di Gebeng. Cuma tak sempat buat di Sabah dan Serawak je. Alhamdulillah pengalaman yang tidak dapat dilupakan. 

Terima kasih kepada semua yang memudahkan urusan saya di UTM terutamanya rakan seperjuangan Faizal (Habib), Fadzil (Pakaji), Nasir (Cet), rakan serumah Akhtar, Deli, Pendi, Matley, Izad, Syahmi, Mustaqim, Sani, Wadi. Saudara yang bagi saya tumpang bermalam untuk mencari kerja dan bertemuduga; AbeSi dan KakNora di Kedah, abeYi dan KakNa di Taman Melati, AbeDind dan KakCah di Putrajaya dan abeNan dan KakNi masa ini di Jerantut yang susah payah telefon kakak KakNi dan AbeMat di Kemaman untuk saya tumpang bermalam.


UTM (2001-2004), Jurutera Mekanikal (2004)

Bulan 7, 2001 saya dapat tawaran untuk sambung MEng (Mekanikal) di UTM, penyelia Prof Ir Dr Farid Nasir Ani. Alhamdulillah Allah mudahkan urusan. Elaun master (by research) menghampiri gaji di Matco dulu. Saya tinggal serumah dengan Faizal (Habib). Masa ini Faizal dah pun semester 2 Masternya. Saya baru mula semester 1. Serumah dengan kawan-kawan masa Forecast Result MARA dulu, ramai dari Fakulti Elektrik. Saya dan Faizal Mekanikal, dan Abbas Kejuruteraan Kimia.

Pendek cerita lagi, tahun 2004 saya submit tesis dan mula balik mencari kerja, alhamdulillah, Allah mudahkan urusan. Masa ni saya datang rumah abang di Putrajaya. Cari kerja di sekitar KL, dan alhamdulillah dapat kerja di Shah Alam sebagai "Jurutera Mekanikal". Masa ni keterujaan berkad bisnes sudah berkurangan. Tidak seperti mula-mula dapat kad bisnes dulu. Jumpa orang je mesti nak bagi kad, haha. Masa ni lebih relex, bila jumpa partner bisnes baru kongsi tukar kad. Kalau tak simpan je kad kat pejabat.

3.10.2002 Zaman buat Master. Datang bercuti rehat di KL, Tasik Titiwangsa sambil bawa adik bongsu ronda KL. Pinjam motosikal adik juga ni. Adik saya yang dah berkerja. Abangnya masih belajar ;)


Konvo MEng (UTM), bulan 4, 2004

berlatar belakangkan masjid Sultan Ismail, UTM Skudai, di depan dewan Sultan Iskandar (pustakanya nama Pustaka Sultanah Zanariah)


Din, Mak, Luke, Yah & Lie

Makan malam sebelum konvo di Stoolang kalau tak silap

Dengan Lie

Konvo kali ke 34 UTM, alhamdulillah berjaya menamatkan pengajian



Pengalaman Temuduga 2004

Pengalaman temuduga yang saya akan sentiasa ingat di sini adalah, saya hantar resume dengan minta gaji RM XXXX, dan gaji yang ditawarkan oleh lembaga pengarahnya adalah RM200 lebih tinggi daripada yang saya minta. Antara dialog yang masih saya ingat di bilik ahli lembaga pengarahnya

Pengarah (P): Berapa awak minta gaji untuk jawatan ini (jurutera mekanikal)
Lukeman (L): RM XXXX Tuan Haji (sambil merujuk kepada angka yang tertera pada resume saya)

P: Apa kata kalau saya bangi awak RM XXXX (pertambahan RM200) daripada yang saya minta
L: Alhamdulillah (tak terungkap), terima kasih Tuan Haji


Maka bermulalah kehidupan di KL. Saya tumpang rumah abang di Putrajaya, Presint 9, dan berulang alik ke Shah Alam dengan EX5, memang marvellous, haha..Kematu rasa punggung nak boleh sampai ke Shah Alam. Setiap hari dalam 40-60 minit dengan motosikal. Sempat handle job Petronas di Seberang Perai, Penang dan job TNB di sekitar Lembah Klang. Ada 2-3 kali turun ke Kemaman hantar tender Petronas. Gaji masa ini alhamdulillah lebih banyak dan lebih stabil berbanding jawatan pertama saya dulu


1.6.2004 Berkeluarga

1.6.2004 Saya dan Liza selamat mendirikan rumahtangga di Pahi, Kuala Krai. Masjis kesyukuran dilangsungkan di Pahi pada 1.6.2004 itu, dan juga di Pasir Puteh pada 6.6.2004. Di Pasir Puteh masjis diadakah bersama dengan majlis kesyukuran adik saya, Azhar. Kira 2 majlis sekaligus di Pasir Puteh. Ramai kawan sekampung, kawan UTM dan kawan MRSM datang memeriahkan majlis. Terima kasih kepada semua yang hadir.

1.8.2004 UniKL, 2010-2013 PhD

Alhamdulillah, 1.8.2004 saya dapat tawaran sebangai pengajar di UniKL cawangan Bangi hingga sekarang di sini alhamdulillah. Bulan 8, 2014 ini genap saya 10 tahun berkhidmat di UniKL. Ambil cuti belajar PhD dari tahun 2010 hingga 2013. 2013 saya sambung kembali perkhidmatan, dan PhD insyaAllah dalam proses menyiapkannya. Doakan agar semuanya lancar insyaAllah

16.12.2013 Shaklee dan Bonus Bisnes Bulan 3, 2014 Melebihi Sebulan Gaji Jurutera Mekanikal tahun 2004

16.12.2013 saya dan Liza mula beli dan guna Shaklee untuk seisi keluarga untuk kesihatan, tenaga dan imun. Alhamdulilah, bonus bulan 12, 2013, bulan 1, 2014 dan bulan 2, 2014 adalah ratusan ringgit, RM XXX.XX. Bonus bulan 3, 2014 yang baru lepas 2 hari lepas bonus kami alhamdulillah melebihi gaji saya sebagai "jurutera mekanikal di SPM tahun 2004 dulu". Syukur pada Allah, alhamdulillah wa syukrulillah.


Namun semuanya bukan semudah yang disangka. Namun saya pegang macam ni je. Kalau produk bagus insyaAllah akan ada orang guna, cari dan beli. Sepanjang saya, saudara dan kawan-kawan guna alhamdulillah produk ini sangat-sangat bagus untuk kesihatan. Sistem pemasarannya juga amat adil, banyak bergantung kepada jualan bulanan kita. Kalau tak minat menjual pun tak apa, just guna untuk diri dan keluarga. Setiap kali belian kita akan dapat mata. dari mata/point ini bonus bulanan kita akan di kira.

Setiap awal bulan, bonusnya akan di reset 0 (kosong). Alhamdulillah setakat ini perkongsian kami di FB, blog ini dan dari mulut ke mulut sangat memberangsangkan. Ramai orang cari produk kesihatan. Tambahan bila kita semakinmeningkat dewasa ini.

Penghantaran; Bangi, Pasir Puteh, Kuala Krai dan kawasan berhampiran

Setakat ini penghantaran kami adalah untuk kawasan Bangi Selangor, Kuala Krai Kelantan, Pasir Puteh Kelantan dan kawasan berhampiran berhampiran dengan ketiga-tiga bandar ini, insyaAllah. Stok insyaAllah ada. Boleh hubungi saya; Lukeman 0132299319 ataupun Liza 0196515717 jika perlukan stok barangan Shaklee, mahupun pelan pemasaran, kaedah bisnes dan banyak lagi ilmu-ilmu berkaitan Shaklee dan bisnes.

Untuk Kuala Krai dan Pasir Puteh, kami ada adik, ibu dan saudara di kampung yang insyaAllah akan memudahkan urusan penghantaran dan jual beli di kampung. Bagi yang diluar 3 kawasan ini penghantaran boleh dibuat melalui pos laju dan gdex. InsyaAllah setakat ini, semuanya berjalan lancar.

Kesimpulan

Diharapkan perkongsian ini memberikan manfaat kepada saya, penulis; Lukeman dan Siti Norliza dan juga kepada pembaca semua. Kami hanya ingin berkongsi peluang bisnes yang mana semua orang insyaAllah boleh buat. Dengan modal serendah RM75 kita boleh jadi ahli Shaklee seumur hidup, boleh beli produk pada harga ahli dan jualkannya pada harga pasaran. Produk halal, terbukti berkesan, lebih 50 tahun dalam pasaran, ada perakuan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM), semulajadi dan selamat, insyaAllah

Jika ingin beli banyak produk; katakan untuk seisi keluarga, boleh beli terus pada harga ahli RM650 ke atas, insyaAllah kita akan terus dapat keahlian percuma dan terus melayakkan kita untuk dapat bonus pada bulan pertama. Bonus akan dibayar setiap 15 haribulan berikutnya. Contohnya bonus bulan 3, 2014 lepas akan dibayar pada 15.4.2014 nanti insyaAllah.

Moga perkongsian bermanfaat insyaAllah. Yang baik semuanya datang dari Allah, yang buruk, lemah, hina, dhaif adalah atas asbab kekurangan dan kelemahan kami. Kepada tuan, puan, cikpuan semua kami mohon maaf dan kepada Allah kami minta keampunanNya. Sampai ketemi lagi insyaAllah. Doakan saya agar terus istiqomah untuk menulis di sini insyaAllah. Wassalam