Friday 18 April 2014

Pelancaran Rasmi JBC = Jom Bahagia Club; Perjalanan Bermula

Assalamualaikum, alhamdulillah; dengan lafaz bismillah (dengan nama Allah), JBC dilancarkan secara rasminya pada hari ini; Jumaat 18 Jamidil Akhir 1435 Hijrah bersamaan dengan 18 April 2014, mengambil sempena keberkatan penghulu segala hari iaitu hari Jumaat. 

JBC ataupun Jom Bahagia Club adalah satu wadah yang kami tubuhkan bagi berkongsi manfaat ilmu pengetahuan tentang bisnes and kepimpinan dengan menggabungkan kedua-dua unsur duniawi dan uhkrawi. Semoga manfaatnya berkekalan dari dunia hingga akhirat insyaAllah

JBC ditubuhkan bagi melatih dan mendidik lebih ramai usahawan dan bakal usahawan untuk menceburkan diri dan bergiat aktif dalam bisnes dengan bimbingan jurulatih pakar. Alhamdulillah antara kami ada yang telah mencapai rank tertinggi dalam bisnes ini. Semuanya bermula dari 0, kemudian meningkat ke angka 1-2-3-4-5 dan ada yang telah mencapai 6 angka bonusnya sebulan sekarang ini, alhamdulillah.

Latihan (coaching), tunjuk ajar dan bimbingan dilakukan secara maya di FB dan whatsapp group. Segala panduan akan diberikan secara kolektif dan bersepadu. Segala persoalan dan cabaran bisnes akan ditangani bersama-sama, insyaAllah. Perjumpaan, latihan, ramah mesra di alam realiti juga kerap diadakan dan dimaklumkan dari masa ke semasa.

Maksud lain yang boleh disandarkan pada singkatan JBC ini adalah jom berkuliah club, jom beriktikafdimasjid club, jom berilmu club, jom beriman club, jom beramal club, jom berikhlas club, jom berikhsan club, jom bertambahsihat club, jom berbisnes club, jom bertambahrezeki club, jom berbakti club, dan akhirnya cita-cita kami adalah untuk melahirkan lebih ramai Jutawan Bertakwa Club insyaAllah.

Jom sama-sama sertai kami di JBC dan moga kita semua akan beroleh kebahagiaan dunia dan akhirat insyaAllah


Logo, Simbol dan Makna Disebaliknya

Loga akhir JBC


J = jom, B = bahagia, C = club yang insyaAllah akan menuju ke J = jutawan, B = bertakwa, C = club

Warna hijau pada huruf J membawa maksud semulajadi, natural dan juga bermaksud warna kegemaran di akhirat. Merah pada huruf B bermaksud berani untuk berubah dan semangat yang sentiasa membara untuk mempelajari ilmu baru dan untuk mencapai matlamat yang telah ditetapkan, insyaAllah dan biru pada huruf C memberikan makna ketenangan, kebahagiaan dan kedamaian yang insyaAllah akan diperolehi sebagai natijah daripada usaha ini.

Bentuk permata yang ada pada huruf JBC adalah menggambarkan kebahagiaan dan kejayaan yang bakal diperolehi oleh kita semua insyaAllah. Pacuan warna hijau akhirat yang ada pada warna huruf J diharapkan akan memangkinkan semangat kita semua demi mencapai bahagia dunia dan bahagia akhirat, insyaAllah.



Pemilihan logo pada peringkat awal



Falsafah Kumpulan




Falsafah kumpulan kami dalam bisnes ini adalah:

1. Menuntut dan Sebarkan Ilmu: Apa saja ilmu yang bermanfaat untuk kehidupan dunia dan juga kehidupan akhirat perlu kita pelajari dan sebarkannya kembali kepada orang ramai sebagaimana maksud hadis / kata hukama:


"jika mahukan dunia hendaklah dengan ilmu, jika mahukan akhirat juga dengan ilmu, dan jika mahukan kedua-duanya juga hendaklah dengan ilmu" 

2. Sistematik dan Teratur: Kita berkerja, menuntut ilmu dan berkongsi maklumat perlu dibuat secara sistematik dan teratur. Sama-sama kita aturkan perjalanan bisnes dan perkongsian ilmu dengan bijak. Pelbagai medium komunikasi akan dimanfaatkan sepenuhnya bagi sebaran maklumat dan ilmu ini seperti whatsapp, FB, buffer, instagram, instaquote dan pelbagai medium lain lagi.

3. Bantu Orang: Bantu orang adalah matlamat kami. Bantu orang lain untuk mereka pula bantu orang lain, insyaAllah. Moga wadah perjuagan ini akan menjadi saham akhirat kita semua insyaAllah

"3 bekal yang akan memberikan manfaat kepada kita di akhirat adalah amal soleh, ilmu bermanfaat (yang disebarkan dan orang lain dapat manfaat), dan doa daripada anak yang soleh dan solehah"

Semoga ada manfaatnya. Jom sama-sama sertai kami di JBC yang insyaAllah akan memacu kita mencapai matlamat kehidupan dunia bagi mencari sebanyak-banyaknya bekal untuk tujuan akhirat, insyaAllah. Sama-sama kita doa dan bantu orang lain, insyaAllah malaikat akan mendoakan kita dan rahmat dan pertolongan dariNya insyaAllah akan mengiringi setiap usaha kita, insyaAllah

Wallahhua'lam
Lukeman Yusoff 0132299319
Siti Norliza Ibrahim 0196515717
BBBangi
18.4.2014
JBC
www.jombahagia.blogspot.com
jombahagia@gmail.com