Sunday 31 August 2014

Selamat Kembali Berjuang (BEng, MEng, PhD)

Alhamdulillah selamat kembali berdaftar sebagai pelajar siswazah di UKM untuk kesekian kalinya. Ikutkan ini dah semester ke 9 Luke mendaftar sebagai pelajar di sini, tapi disebabkan semester lepas (Jan-Julai 2014) Luke tangguhkan pengajian, jadi semester ini (Ogos-Dis 2014) kira semester ke 8 Luke di UKM.

Luke mula jadi pelajar siswazah semester 1 pada Ogos-Dis 2009. UKM mewajibkan pelajar siswazahnya ambil 1 subjek "Research Methodology". Kebetulan semester tersebut UKM offer subjek ini, jadi Luke dan kawan-kawan seperjuangan terus daftar dan ambil. Subjek ini "Wajib Hadir" sahaja, dan di akhir semester setiap pelajar diwajibkan untuk bentangkan "Proposal Kajian Penyelidikan" kepada panel yang dilantik FKAB UKM.

Alhamdulillah tamat semester 1, kami mendaftar semester 2 pada Jan-Julai 2010. Semester ini subjek dah tiada. Jadi fokus sepenuhnya pada penyelidikan. Masa ni banyak buat "simulation" dan kutip data untuk bentang di seminar. Sem 3 pada Ogos-Dis 2011, 4 (Jan-Jul 2012), 5 (Ogos-Dis 2012), 6 (Jan-Jul 2013)

UKM mewajibkan pelajar PhDnya untuk hantar 2 proceeding/conference dan 2 ISI/Scopus jurnal. Alhamdulillah conference proceeding Luke dah submit & bentangkan 3. 2 jurnal ISI/Scopus masih dalah proses. Diwajibkan hantar dan diterima sebelum kita boleh viva.

Mula Julai 2013, Luke lapor diri balik di UniKL untuk kembali mengajar, selepas tamat cuti belajar sepenuh masa 3 tahun (6 semester) untuk buat PhD. 

Sepatutnya kita boleh minta untuk tambah 6 bulan + 6 bulan daripada Universiti untuk tambah tempoh pengajian. Tapi lepas Luke fikir baik-buruk rasanya lebih baik terus lapor diri di UniKL dan pada masa yang sama boleh teruskan pengajian seperti biasa. 

Cumanya kita perlu lebih teliti membahagikan masa, dan memanfaatkannya sebaik mungkin. Julai 2013 Luke terus mula mengajar di UniKL seperti biasa. Disember 2013 Luke dan Liza mula ambil supplemet Shaklee untuk bantu kesihatan badan kami hingga sekarang

Sem 7 pada Julai-Dis 2013 Luke daftar di UKM macam biasa guna duit sendiri (sebab MARA mahupun MyBrain KPT hanya akan sponsor sehingga 6 semester sahaja). Sem 8 (Jan-Julai 2014) Luke tangguh pengajian untuk strukturkan balik pengajaran di UniKL dan untuk tune balik PhD.

Alhamdulillah sem ini (Ogos-Dis 2014) kembali mendaftar sebagai pelajar di UKM untuk semester ke 8. Harapnya moga segala urusan pengajian ini dipermudahkan Allah SWT insyaAllah




Pengalaman Buat BEng dan MEng

Setiap kita ada pengalaman belajar sama ada secara formal ataupun tidak. Banyak liku, onak, duri dan ranjau yang perlu kita lalui sebelum berjaya menamatkan pengajian. Kalau nak buat buku dan cerita cabarannya memang tak akan habis.

Cumanya setiap orang ada cabaran dan dugaan yang tersediri. Apa yang penting kita perlu sentiasa berusaha, sentiasa bersangka baik dengan Allah.

Setiap apa yang Allah kurniakan pada kita itu adalah yang terbaik, dan untuk akan datang sama-sama kita usaha dan doa agar ianya juga yang terbaik untuk kita insyaAllah

"Apa yang kita fikirkan baik untuk kita, belum tentu baik pada pandangan Allah, dan boleh jadi kita tidak suka sesuatu tetapi itulah yang terbaik untuk kita" dan "selepas kesukaran insyaAllah adanya kesenangan"

Sampai jumpa lagi insya'Allah. Salam kemerdekaan yang ke 57 untuk semua warganegara Malaysia. Moga negara kita sentiasa berada di bawah rahmat dan lindungan Allah sentiasa insyaAllah

-Lukeman dan Siti Norliza-
0132299319 | 0196515717
Bandar Baru Bangi
31 Ogos 2014



1 comment:

  1. Salam puan, blh emailkan pada saya terima kasih
    mardho_tillah@yahoo.com

    ReplyDelete

Komen Sahabat