Friday 14 February 2020

*Kelas Bahasa Arab Al Quran* *(Minggu 196)* *Khamis 13 Feb 2020 9.40pm*

*Kelas Bahasa Arab Al Quran* *(Minggu 196)*
*Khamis 13 Feb 2020 9.40pm*
*Dewan 3F-201, Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, UKM Bangi*
*Ustaz Aiman Shafie*
*Ustaz Dr Shafie Md Amin*

*********************
*Ustaz Aiman Shafie*
*9.40pm*

Sambungan
Al Baqarah 2: 108

أَمۡ تُرِيدُونَ أَن تَسۡـَٔلُواْ رَسُولَكُمۡ كَمَا سُئِلَ مُوسَىٰ مِن قَبۡلُۗ وَمَن يَتَبَدَّلِ ٱلۡكُفۡرَ بِٱلۡإِيمَٰنِ فَقَدۡ ضَلَّ سَوَآءَ ٱلسَّبِيلِ

Adakah kamu pula hendak meminta dari Rasul kamu sebagaimana diminta dari Nabi Musa (oleh kaumnya) dahulu? Dan sesiapa yang menukar iman dengan mengambil kekufuran, maka sesungguhnya ia telah sesat dari jalan yang lurus.
-Sura Al-Baqarah, Ayah 108

*******

وَمَن يَتَبَدَّلِ ٱلۡكُفۡرَ بِٱلۡإِيمَٰنِ فَقَدۡ ضَلَّ سَوَآءَ ٱلسَّبِيلِ

*TAJWID*

Beri perhatian pada 2 sebutan

ٱلۡكُفۡرَ = بِٱلۡإِيمَٰنِ
= sebutan ل dikekalkan nipis


*TERJEMAHAN HARFIYAH*

وَ = dan

مَن = barangsiapa

يَتَبَدَّلِ = ia ganti / tukar

ٱلۡكُفۡرَ = kekufuran itu

بِ = dengan

ٱلۡإِيمَٰنِ = keimanan itu

فَ = maka

قَدۡ = إِنًّ = sesungguhnya
قَدۡ = selepasnya فعل
إِنًّ = selepasnya اسم

ضَلَّ = telah sesat dia

سَوَآءَ = tengah
beza makna dengan سَوَآءٌ = sama
ء tanpa tanwin
= tengah
ء dengan tanwin
= sama

ٱلسَّبِيلِ = jalan

سَوَآءَ ٱلسَّبِيلِ= jalan tengah
= jalan yang selamat = jalan yang lurus

2:6
إِنَّ ٱلَّذِينَ كَفَرُواْ *سَوَآءٌ* عَلَيۡهِمۡ ءَأَنذَرۡتَهُمۡ أَمۡ لَمۡ تُنذِرۡهُمۡ لَا يُؤۡمِنُونَ
Sesungguhnya orang-orang kafir (yang tidak akan beriman), *sama sahaja* kepada mereka: sama ada engkau beri amaran kepadanya atau engkau tidak beri amaran, mereka tidak akan beriman.
-Sura Al-Baqarah, Ayah 6

52:16
ٱصۡلَوۡهَا فَٱصۡبِرُوٓاْ أَوۡ لَا تَصۡبِرُواْ *سَوَآءٌ* عَلَيۡكُمۡۖ إِنَّمَا تُجۡزَوۡنَ مَا كُنتُمۡ تَعۡمَلُونَ
"Rasalah bakarannya; kemudian sama ada kamu bersabar (menderita azabnya) atau tidak bersabar, *sama sahaja* (tidak ada faedahnya) kepada kamu, kerana kamu tidak dibalas melainkan dengan apa yang kamu telah kerjakan".
-Sura At-Tur, Ayah 16

37:55
فَٱطَّلَعَ فَرَءَاهُ فِي *سَوَآءِ* ٱلۡجَحِيمِ
Maka ia pun memandang (ke arah neraka), lalu dilihatnya rakannya itu berada *ditengah-tengah* neraka yang menjulang-julang.
-Sura As-Saaffat, Ayah 55

Sad: 22
إِذۡ دَخَلُواْ عَلَىٰ دَاوُۥدَ فَفَزِعَ مِنۡهُمۡۖ قَالُواْ لَا تَخَفۡۖ خَصۡمَانِ بَغَىٰ بَعۡضُنَا عَلَىٰ بَعۡضٖ فَٱحۡكُم بَيۡنَنَا بِٱلۡحَقِّ وَلَا تُشۡطِطۡ وَٱهۡدِنَآ إِلَىٰ *سَوَآءِ* ٱلصِّرَٰطِ
Iaitu ketika mereka masuk kepada Nabi Daud, lalu ia terkejut melihat mereka; mereka berkata kepadanya: " Janganlah takut, (kami ini) adalah dua orang yang berselisihan, salah seorang dari kami telah berlaku zalim kepada yang lain; oleh itu hukumkanlah di antara kami dengan adil, dan janganlah melampaui (batas keadilan), serta pimpinlah kami ke *jalan yang lurus*.
-Sura Sad, Ayah 22


**********
*TADABBUR*

Sambungan Al Baqarah 2:34

إِلَّآ إِبۡلِيسَ أَبَىٰ وَٱسۡتَكۡبَرَ وَكَانَ مِنَ ٱلۡكَٰفِرِينَ
melainkan Iblis; ia enggan dan takbur, dan menjadilah ia dari golongan yang kafir.
-Sura Al-Baqarah, Ayah 34

إِلَّآ إِبۡلِيسَ = kecuali iblis

أَبَىٰ وَٱسۡتَكۡبَرَ = dia enggan dan dia sombong

7:12-13

قَالَ مَا مَنَعَكَ أَلَّا تَسۡجُدَ إِذۡ أَمَرۡتُكَۖ قَالَ *أَنَا۠ خَيۡرٞ مِّنۡهُ* خَلَقۡتَنِي مِن نَّارٖ وَخَلَقۡتَهُۥ مِن طِينٖ
Allah berfirman: "Apakah penghalangnya yang menyekatmu daripada sujud ketika Aku perintahmu?" Iblis menjawab: "*Aku lebih baik daripada Adam*, Engkau (wahai Tuhan) jadikan daku dari api sedang dia Engkau jadikan dari tanah."
-Sura Al-A'raf, Ayah 12

قَالَ فَٱهۡبِطۡ مِنۡهَا فَمَا يَكُونُ لَكَ أَن *تَتَكَبَّرَ* فِيهَا فَٱخۡرُجۡ إِنَّكَ مِنَ ٱلصَّٰغِرِينَ
Allah berfirman: "Turunlah engkau dari Syurga ini, kerana tidak patut engkau berlaku sombong di dalamnya; oleh sebab itu keluarlah, sesungguhnya engkau dari golongan yang hina".
-Sura Al-A'raf, Ayah 13

ٱسۡتَكۡبَرَ = bunyi lebih ringan / halus
= sombong yang masih tersembunyi dalam hati

تَتَكَبَّرَ = bunyi lebih berat / jelas
= *sombong yang telah dizahirkan*

7: 12
قَالَ مَا مَنَعَكَ أَلَّا تَسۡجُدَ إِذۡ أَمَرۡتُكَۖ قَالَ *أَنَا۠ خَيۡرٞ مِّنۡهُ* خَلَقۡتَنِي مِن نَّارٖ وَخَلَقۡتَهُۥ مِن طِينٖ
Allah berfirman: "Apakah penghalangnya yang menyekatmu daripada sujud ketika Aku perintahmu?" Iblis menjawab: *"Aku lebih baik daripada Adam*, Engkau (wahai Tuhan) jadikan daku dari api sedang dia Engkau jadikan dari tanah."
-Sura Al-A'raf, Ayah 12

*********
*Ustaz Dr Shafie Md Amin*
*10.17pm*
*Buku You Are The Best*
*Bab 35 m/s 211*

Homework kelas minggu lepas
Apa definasi "keperluan" dalam BM dan BA?

Keperluan = apa yang kita hendak = (salah)

Keperluan = apa yang kita perlu
Kehendak = hawa

2:118
وَقَالَ ٱلَّذِينَ لَا يَعۡلَمُونَ لَوۡلَا يُكَلِّمُنَا ٱللَّهُ أَوۡ تَأۡتِينَآ ءَايَةٞۗ كَذَٰلِكَ قَالَ ٱلَّذِينَ مِن قَبۡلِهِم مِّثۡلَ قَوۡلِهِمۡۘ تَشَٰبَهَتۡ قُلُوبُهُمۡۗ *قَدۡ بَيَّنَّا ٱلۡأٓيَٰتِ لِقَوۡمٖ يُوقِنُونَ*
Dan (orang-orang musyrik) yang tidak berilmu pengetahuan, berkata: "Alangkah eloknya kalau Allah berkata-kata dengan kami (mengenai kebenaran Muhammad) atau datang kepada kami sesuatu keterangan (mukjizat)?" Demikian pula orang-orang (kafir) yang terdahulu dari mereka pernah berkata seperti yang dikatakan oleh mereka; hati mereka (sekaliannya) adalah bersamaan (degil dan kufur). *Sesungguhnya Kami telah pun menerangkan ayat-ayat keterangan (yang menjadi dalil dan bukti) kepada kaum yang mahu percaya dengan yakin*.
-Sura Al-Baqarah, Ayah 118

*Yakin = kepercayaan dalam hati & tercerna dengan perbuatan & akhlak*

Orang yang yakin = orang yang belajar Al Quran dalam susah & senang = *Al Quran sentiasa di hati*

Al Haj 22:11
وَمِنَ ٱلنَّاسِ مَن يَعۡبُدُ ٱللَّهَ عَلَىٰ حَرۡفٖۖ فَإِنۡ أَصَابَهُۥ خَيۡرٌ ٱطۡمَأَنَّ بِهِۦۖ وَإِنۡ أَصَابَتۡهُ فِتۡنَةٌ ٱنقَلَبَ عَلَىٰ وَجۡهِهِۦ خَسِرَ ٱلدُّنۡيَا وَٱلۡأٓخِرَةَۚ ذَٰلِكَ هُوَ ٱلۡخُسۡرَانُ ٱلۡمُبِينُ
Dan ada di antara manusia yang menyembah Allah dengan sikap dan pendirian yang tidak tetap, iaitu kalau ia beroleh kebaikan, senanglah hatinya dengan keadaan itu; dan kalau pula ia ditimpa fitnah kesusahan, berbaliklah ia semula (kepada kekufurannya). (Dengan sikapnya itu) rugilah ia akan dunia dan akhirat, itulah kerugian yang terang nyata.
-Sura Al-Hajj, Ayah 11

29:69
*وَٱلَّذِينَ جَٰهَدُواْ فِينَا لَنَهۡدِيَنَّهُمۡ سُبُلَنَاۚ وَإِنَّ ٱللَّهَ لَمَعَ ٱلۡمُحۡسِنِينَ*
*Dan orang-orang yang berusaha dengan bersungguh-sungguh kerana memenuhi kehendak ugama Kami, sesungguhnya Kami akan memimpin mereka ke jalan-jalan Kami (yang menjadikan mereka bergembira serta beroleh keredaan); dan sesungguhnya (pertolongan dan bantuan) Allah adalah berserta orang-orang yang berusaha membaiki amalannya*.
-Sura Al-Ankabut, Ayah 69

45: 21
أَمۡ حَسِبَ ٱلَّذِينَ ٱجۡتَرَحُواْ ٱلسَّيِّـَٔاتِ أَن نَّجۡعَلَهُمۡ كَٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ ٱلصَّٰلِحَٰتِ سَوَآءٗ مَّحۡيَاهُمۡ وَمَمَاتُهُمۡۚ سَآءَ مَا يَحۡكُمُونَ
Patutkah orang-orang yang melakukan kejahatan menyangka bahawa Kami akan menjadikan mereka seperti orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dengan menyamakan keadaan (mereka semua) semasa mereka hidup dan semasa mereka mati? Buruk sungguh apa yang mereka hukumkan itu.
-Sura Al-Jathiya, Ayah 21

10.45pm ditangguhkan



No comments:

Post a Comment

Komen Sahabat