Thursday 20 March 2014

Khutbah Jumaat Dato' Dr Haron Din Al Hafiz Berkenaan Kehilangan MH370 Surau An Nur S1 BBBangi

[Ujian Kehilangan MH370; Mana Hilang MH370, Khutbah Jumaat Surau An Nur, Seksyen 1, Bandar Baru Bangi]



Alhamdulillah, allahhummasallialamuhammad waalaalimuhammad, Ittakullah, bertakwalah kepada Allah. Takutlah akan pertemuan dengan Allah dan setiap perbuatan akan dibalas, lebih-lebih  lagi saat-saat genting sebegini apabila MH370 = mana hilang 370

Rekod radar semua baik, komunikasi baik, tiba-tiba jam 1.07 pagi terputus hubungan dan hilang dari radar

Pada akal yang waras, mustahil semua teknologi perhubungan radio dalam MH370 rosak semuanya secara tiba-tiba.

2200 batu nautikal di lautan telah dicari. Kini hari ke 7 masih belum ada petanda.
Yang penting kerajaan telah lakukan yg terbaik

Pengajarannya adalah

1. "dan apa saja musibah yang berlaku, itu adalah angkara kesalahan tangan-tangan kamu". Kita semua bersalah pada Allah. Bala turun sebagai pengajaran dan peringatan "namun banyak lagi kesalahan kita yang Allah ampun"

2. QS AlHasr ayat 2 "mereka sangka teknologi mereka tidak dapat diatasi lalu Allah turunkan kuasaNya" "ilmu apapun datangnya dari Allah" mengapa tidak mahu beriman" "ambillah iktibar wahai orang yang punyai mata dan hati"

3. Spirit, roh. Sehebat manapun manusia kalau Allah nak lakukan sebaliknya hanya denga "kunfayakun"

4. Ilmu manusia kerdil. Ilmu Allah tidak bertepi. "tidak diberikan ilmu pada manusia melainkan sedikit, ilmu Allah meliputi segala di langit dan bumi" "wahai anakku, seandainya ada biji yg paling kecil tersembunyi dalam batu kecil, Allah Tahu dan Allah boleh ambil". Mohonlah petunjuk dari Allah

5. Lemahnya manusia, kuat dan sempurnaNya Allah. "Dialah allah yang jadikan kamu lemah". Mesejnya adalah bergantuglah pada yang Maha Kuat yakni Allah. "seandainya berlaku bala, saat itu juga MERENDAH DIRI PADA ALLAH". "Maha suci Allah yang memudahkann kita kenderaan ini dan kepadaNya kita akan kembali"

6. Ilmu Allah tanpa batas "kalaulah kamu jadikan air sebagai tinta dan pokok sebagai pena untuk tulis kalimah dan ilmu Allah, nescaya akan habis semuanya, tapi wahyu Allah belum habis.

7. Ilmu kita terbatas. Sains metafik "dialah Allah tiada tuhan yang boleh disembah selain Dia. Mengetahui segala yg ghaib dan nyata" Ghaib = roh, akhirat, kubur, mizan, malaikat, jin dll". Ada 80, 000 alam, manusia hanya 1 daripadanya.

8. Banyak perkara misteri dalam dunia seperti kapal hilang di bermuda triangle, anak hilang dalam kandungan, ada manusia hilang tanpa dikesan masuk dalam alam lain. Mengapa tidak usaha untuk cari dalam alam ghaib.

"ambil iktibarlah orang yang diberikan akal"

9. Bertakwalah pada Allah 3x

Selepas solat jumaat solat sunat hajat khusus untuk memudahkan para pencari mencari MH370

Lukeman
BBBangi
14.3.2014 2.54pm
www.jombahagia.blogspot.com