Saturday 8 March 2014

Saat Kematian Makin Menghampiri Kita [#MH370]

Bila terfikir saat kematian yang makin menghampiri, terasa banyak benda penting yang perlu disegerakan, antaranya adalah:

1. Bekalan amal yang masih berkurangan untuk kehidupan akhirat

2. Kenalan yang masih belum diberikan hidayah. Sama-sama kita menyeru kepada kebaikan, dan sama-sama kita sebarkan kebaikan Islam. Moga lebih ramai umat manusia beriman kepadaNya

3. Rukun Islam yang belum terlaksana; menunaikan ibadah Haji di Baitullah hil Haram. Moga kita semua diberikan kesempatan untuk menunaikan ibadah haji

4. Pendidikan anak-anak. Moga anak-anak menjadi anak yang soleh dan solehah, dan moga isteri menjadi isteri yang solehah.

5. Perlindungan untuk anak-anak dan isteri. Moga perlindungan takaful yang dicarumkan oleh kita dapat membantu kehidupan mereka.



6. Quran: Niat di hati untuk hafal isi kandungan Quran dan amalkan setiap kandungannya dalam kehidupan, insyaAllah. Surat cinta dariNya perlu diulang baca setiap hari, agar sentiasa melekat di hati

7. "Apabila mati anak Adam, 3 perkara yang akan memberikan manfaat untuknya; 1. amal jariah, 2. ilmu yang bermanfaat, dan 3. anak-anak yang soleh yang mendoakannya"

Jom amalkan bacaan Surah Al Mulk sebelum tidur, agar alam kubur kita bercahaya. Jika selamat dikubur insyaAllah perjalanan kita ke alam seterusnya lebih mudah.

Wallahhua'lam
Lukeman Yusoff dan Siti Norliza Ibrahim

Artikel berkaitan:
1. Sayangi Isteri dan Anak-Anak dengan Didikan Agama, Doa, Makanan dan Rezeki yang Halal
2. Jom Bahagia (5) Kompilasi 2 Minggu Nota Kuliah Agama