Friday 27 June 2014

Usia dan Kehidupan

Tengah hari tadi jumpa dengan seorang pakcik yang hantar anaknya mendaftar di KPTM. Lepas daftar dia hantar pula anaknya ke rumah sewa. Katanya pelajar semester 3 kena duduk luar.

Sementara tunggu anaknya kemas barang, kami bersembang. Pakcik ni datang dari Johor. Katanya dia kagum dengan bangsa Melayu yang ada rumah sewa. Dia pun ada rumah sewa juga di JB. Dia bandingkan kehidupan dia yang ada rumah sewa 3-4 biji dengan kehidupan saudaranya yang ada gaji lebih banyak tapi rumahnya hanya 1 sebab asyik main tukar kereta sahaja.

Lepas cerita pasal rumah kami cerita pasal anak-anak. Rupanya pakcik ni ada 3 orang anak, dan rumahnya semua ada 4 biji. Kira oklah kan, anak 3 dan rumah 4. Sekurang-kurangnya anaknya sudah ada pemilikan harta yang akan riwariskan daripada ibubapa mereka.

Ramai juga antara kita yang ada kesedaran tentang kewangan, pelaburan, kehidupan hari tua dan juga anak-anak. Ada yang gunakan rumah sebagai pelaburan jangka panjang untuk anak-anak, ada yang melabur saham, ada yang simpan emas, ada yang beli tanah untuk dipecahkan lot.

Pokoknya kita ada perancangan dan tindakan yang jelas untuk kehidupan kita di masa depan. Pilihan dan tindakan kita hari ini akan menentukan kehidupan hari esok.

Akhir sekali sebelum berpisah, kami berkongsi cerita tentang bisnes. Rupanya pakcik ni buat bisnes construction di JB. Dah lebih 10 tahun katanya dia berhenti daripada TNB untuk buat bisnes sendiri. Ada seseuatu yang boleh kita ambil pelajaran daripada perkongsian cerita pakcik ini.

1. Rancang kehidupan
Arah mana kita nak tuju 1-5-10 tahun akan datang. Keputusan dan tindakan kita hari ini akan menentukan arah dan kualiti kehidupan kita di masa depan.

2. Bertindak sekarang
Hidup kita tidaklah lama. Sangat rugi jika dibazirkan dengan sesuatu yang tidak berfaedah dan tidak memberikan manfaat sama ada untuk kehidupan dunia mahupun akhirat kita

3. Anak adalah amanah
Jaga amanah sebaiknya dan setiap orang akan dipertanggungjawabkan atas amanah yang dijaganya

Lagi 1, rupanya pakcik ini pun pernah pergi ke kursus berbayar DAO. Jadi kira sekepala juga la :) Rajin belajar dan tambah ilmu pakcik ini.

Apapun moga pakcik sentiasa bahagia, kaya dan berjaya dunia dan akhirat, dan moga anak-anaknya menjadi anak yang solehah dan berjaya graduate dengan cemerlang. insyaAllah

View menghala ke KLCC. Biasa boleh nampak dari sini. Kuat jerebu sekarang. Kena banyak minum air, makan vitamin C dan nutriferon untuk tingkatkan imun dan performance drink untuk ganti dan kekalkan keseimbangan bendalir dalam badan inysaAllah.

Alhamdulillah bilik kat apartment ini dah berpenyewa. Tinggal 1 lagi kekosongan. Boleh tengok gambar dan info detail dalam ni


Lukeman Yusoff 0132299319
Siti Norliza Ibrahim 0196515717
Bandar Baru Bangi Selangor
27 Jun 2014

ps: Lagi satu tempat untuk jumpa ramai orang vateran yang berjaya adalah di surau dan masjid ;) InsyaAllah dengan selalu bergaul dengan orang yang lebih dewasa pemikiran kita akan lebih matang dan lebih terkedepan insyaAllah. Orang dewasakan banyak pengalaman yang boleh dikongsikan

No comments:

Post a Comment

Komen Sahabat