Wednesday 21 June 2017

Jagalah Allah, nescaya Allah akan menjaga kamu

*Tazkirah Ramadan*
*20 Jun 2017 malam 26 Ramadan 1438*
*Ustaz Yuseri Ahmad*
*Surau An Najah TUJP*

Baginda Rasululah SAW beri nasihat kepada sahabat RA (kepada ibnu Abas RA sewaktu kanak2)

"Wahai budak, jagalah Allah, nescaya Allah akan menjaga kamu. Kamu akan dapati Allah akan ada didepan kamu (Allah sentiasa ada untuk membantu kamu). Apabila kamu meminta, mintalah kepada Allah. Kenangilah Allah waktu senang, nescaya Allah akan kenangimu waktu susuh,  mintalah tolong daripada Allah"

Apa yang Allah suka = buat = ibadah wajib, sunat

Apa yang Allah tak suka = tinggalkan = benda2 haram, makruh

Cari keredhaan Allah hingga dicintai & dikasihi Allah

"Sentiasalah hamba2Ku bertakarub (mendekatkan diri) kepadaKu dengan melakukan perkara2 sunat sehinggalah Aku kasih kepadanya"

Amalan wajib = dapat redha Allah
Amalan sunat = dikasihi Allah

"Apabila Aku dah kasih kepadanya, Aku akan menjadi pendengaranya yang dia mendengar dengannya, Aku menjadi penglihatannya yang dia melihat dengannya, Aku menjadi tangannya yang dia perbuat sesuatu dengannya, Aku menjadi kaki yang dia berjalan dengannya"

= apabila Allah kasih kepada kita Allah akan jaga kita, jaga pendengaran, penglihatan, perbuatan & segala urusan kita

Jagalah Allah = amalan utama solat dengan berjamaah, di mana azan diazankan (surau, masjid)

Moga Ramadan ini kita sentiasa istiqamah dengan solat berjemaah & juga di 11 bulan yang lain & setiap masa insyaAllah

Tambahkan ilmu, amal & ukhwah. Selamat pulang ke kampung halaman. Berhati2 & moga selamat. Raya adalah ibadah = perbanyakkan membesarkan Allah = takbir = الله اكبر



No comments:

Post a Comment

Komen Sahabat